Zakup
tablicy interaktywnej czy rzutnika przez szkołę wcale nie
gwarantuje natychmiastowej zmiany form i metod prowadzenia lekcji. Bo
o jakości lekcji nie przesądza sprzęt, lecz umiejętności i kreatywność
nauczyciela. Oto kolejna prosta podpowiedź, jak przy pomocy
darmowych narzędzi dostępnych w sieci można ciekawiej poprowadzić
lekcję języka niemieckiego przy okazji aktywizując uczniów.
Pozwólcie, że przedstawię wam Ivonę.
O
Ivonie musieliście już kiedyś słyszeć. To jeden z najlepszych i
najpopularniejszych syntezatorów mowy. I to polskiej produkcji!
Działanie syntezatora mowy
jest samo w sobie dość proste. Wpisujemy tekst, a komputer generuje głoski,
czyli "czyta" ten tekst. Sam syntezator jest płatny i to
całkiem pokaźnymi kwotami. Ale na szczęście na stronie producenta
jest demonstracyjna wersja online Ivony. Ograniczenie polega na
limicie znaków, które można wprowadzić do 250. Ktoś powie, że
to mało, ale mnie na przykład wystarczy, żeby wprowadzić tam
jeden z moich ulubionych aforyzmów Franza Kafki. Spokojnie mieści
się w polu tekstowym demonstracyjnej wersji syntezatora dostępnej
online na stronie producenta.
Der
wahre Weg geht über ein Seil, das nicht in der Höhe gespannt ist,
sondern knapp über dem Boden. Es scheint mehr bestimmt stolpern zu
machen, als begangen zu werden.
Kopiuję
go sobie ze strony Projektu Gutenberg, o którym niedawno pisałem,
wklejam w pole tekstowe na stronie Ivony i już słyszę te słowa
czytane przez program. Efekt jest naprawdę zadowalający.
Wersja
demonstracyjna świetnie nadaje się do pracy w grupach
początkujących. Tutaj ograniczenie ilości tekstu nie jest dla nas
problemem, ponieważ uczniowie na tym etapie nie redagują, ani nie
czytają długich tekstów. Prostym ćwiczeniem z wykorzystaniem
syntezatora mowy jest zredagowanie kilkuzdaniowego
tekstu o sobie, a następnie przygotowanie poprawnej artykulacyjnie
prezentacji przy pomocy Ivony. Uczniowie mają przy tym dużo
radości, kiedy obcy im głos czyta napisane przez nich zdania i to
jeszcze o nich samych. A tekst może być rzeczywiście prościutki:
Hallo!
Ich heiße Maciek. Ich bin dreizehn Jahre alt. Ich
komme aus Polen, aus Breslau. Ich mag Fußball und Computer. Ich
treffe gern Freunde. Meine Mutter arbeitet in einer Firma. Sie ist
schön und intelligent.
Demonstracyjny moduł świetnie nadaje się do pracy z innymi krótkimi formami tekstu. Na przykład przysłowia czy Zungenbrecher (łamacze języka) dobrze się sprawdzają, kiedy czyta je syntezator mowy. Uczniowie mają frajdę, poznają nowe słownictwo i konstrukcje, no i uczą się przy tym wymowy.
Takie ćwiczenie daje dobry efekt motywacyjny. Uczniowie chętnie bawią się syntezatorem mowy. Musimy tylko ukierunkować ich działania na wykonywanie zadań nieco bardziej kreatywnych niż wpisywanie do syntezatora przypadkowych słów dla zabawy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz