Ponieważ
przed projektem uczyłam uczniów tworzenia po niemiecku przepisów
kulinarnych, a zbliżały się Święta Bożego Narodzenia,
postanowiłam te dwa aspekty jakoś połączyć z sobą. Przyszedł
mi do głowy pomysł na ciasteczka bożonarodzeniowe. Chciałam, aby
uczniowie stworzyli własne przepisy na takie ciasteczka, a następnie
upiekli je w swoich domach.
CELE
DYDAKTYCZNE
Cele
strategiczne (ogólne):
-
uczniowie potrafią w kreatywny sposób wykorzystać możliwości
technologiczne
-
uczniowie mają zwiększoną motywację do nauki języka niemieckiego
Cele
operacyjne (szczegółowe):
-
uczniowie potrafią stworzyć własny przepis kulinarny
-
uczniowie potrafią pracować w grupie
-
uczniowie dzielą się własnymi doświadczeniami
-
uczniowie potrafią kontrolować stres związany z występem
publicznym
-
uczniowie potrafią realizować projekt również po lekcjach
Zadanie 1.
Skojarzenia
ze słowem Weihnachtsplätzchen.
Na
tablicy zapisałam to tajemnicze słowo i czekałam na skojarzenia
uczniów z tym słowem. Wszelkie ich pomysły zapisywałam na
tablicy. Pojawiły się słowa, których spodziewałam się:
Weihnachten, Nikolaus, Tannenbaum, Geschenke,
Abendessen, backen, dekorieren...
Zadanie 2.
Podział uczniów na
grupy.
I tu
niestety stało się coś, czego nie przewidziałam: ponieważ nie
chciałam narzucać uczniom podziału na grupy, poprosiłam aby
zrobili to sami. Niestety chyba nie potrafili tego zrobić. Zaczęła
się kłótnia kto z kim ma być, kogo nie chcemy, a kogo chcemy.
Bardzo przykre doświadczenie dla mnie. Ostatecznie to ja podzieliłam
uczniów na grupy.
Zadanie 3.
Zapoznanie
uczniów z piosenką „In der
Weihnachtsbäckerei“.
Podczas
drugiego i trzeciego słuchania oraz oglądania teledysku do
piosenki, uczniowie mieli za zadanie wypisanie na kartkach składników
ciasta i czynności, jakie należy wykonać, aby powstało ciasto.
Następnie
zebraliśmy nowe słownictwo zapisując je na tablicy.
To
ćwiczenie przebiegło dość sprawnie. Poszczególne grupy chciały
zebrać jak więcej słów. Uczniowie mieli chyba poczucie, że wtedy
ich drużyna wygrywa. Czyli element rywalizacji sprawdził się.
Zadanie 4.
Wyszukiwanie
przepisów na ciasteczka na niemieckich stronach internetowych.
Uczniowie
w grupach, przy pomocy komputera wyszukiwali przepisy na ciasteczka.
Notowali nowe słownictwo, a następnie przerabiali oryginalne
przepisy na łatwiejsze językowo. Chodziło o to, aby każdy uczeń
rozumiał dany przepis. Niektóre przepisy uczniowie lekko
modyfikowali.
Przy
realizacji tego zadania zaskoczyło mnie, że uczniowie bardzo
chętnie korzystali ze słowników. Zwykle na lekcji nie mają na to
ochoty. Potrafili też dzielić się zadaniami: „ja spiszę
składniki, a ty zajmij się już sposobem wykonania, tak będzie
szybciej”.
Zadanie 5.
Pieczenie ciasteczek
i dokumentowanie tego za pomocą zdjęć.
Każda
grupa miała spotkać się po południu u jednego z uczniów i z
pomocą mamy, bądź babci upiec własne ciasteczka. Dodatkowo
należało całe przedsięwzięcie dokumentować robiąc wiele zdjęć.
Wielką
radość sprawił mi sms od jednej z mam mniej więcej tej treści:
„pani Kasiu, Mati i chłopcy pieką ze mną ciasteczka.
Wcześniej Mati posprzątał cały dom, bo ma robić jakieś zdjęcia.
Niech żyje niemiecki”.To
utwierdziło mnie w przekonaniu, że to co robię, ma sens.
Zadanie 6.
Przygotowanie
prezentacji multimedialnej.
Każda
grupa przygotowywała w domu prezentację składającą się ze zdjęć
i krótkiego tekstu pomocniczego (oczywiście po niemiecku).
Zadanie 7.
Prezentowanie
swojego dzieła na forum klasy.
Poszczególne
grupy, pokazując swoją prezentację, podawały po niemiecku przepis
na ciasteczka, tj. wszystkie składniki i sposób wykonania.
Zarówno
w czasie prezentacji uczniów, jak również realizacji całego
projektu, robiłam wiele zdjęć, aby stworzyć później fotostory.
Nakręcałam także krótkie filmiki. Uczniowie szybko się z tym
oswoili, tak więc aparat na każdej lekcji nie robił na nich
większego wrażenia.
Refleksja po projekcie.
Pierwszy
projekt był dla mnie dużym sukcesem. Przekonał mnie, że warto
stosować różne metody w nauczaniu języka obcego i że właśnie
nowe technologie są strzałem w dziesiątkę. Uczniowie uwielbiają
wszelkie nowinki technologiczne. A pytanie uczniów, jakie padło
zaraz po zakończeniu tego projektu, mówi samo za siebie: „
proszę Pani, kiedy nowy projekt?”.
Pozwoliłam sobie także na zaprezentowanie projektu
rodzicom uczniów na spotkaniu z wychowawcą i dyrektorem szkoły.
Usłyszałam: „mistrzostwo świata”:) :) :)
Film:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz