"Methoden-Kiste" czyli skrzynia metod autorstwa Lothara Scholza to niepozorna książeczka, w której zawarto krótkie opisy metod na prowadzenie zajęć z uczniami. Dla doświadczonego nauczyciela nie będzie ona być może wielkim odkryciem, ale może stanowić świetne przypomnienie i usystematyzowanie metod i form pracy na zajęciach lekcyjnych.
Książka podzielona jest na 10 działów:
- Einsteigen
- Ideen sammeln
- Selbständig lernen
- Austauschen
- Argumentieren
- So tun, als ob
- Kreativ sei
- Präsentieren
- Feedback geben
- Aktiv werden
W każdym dziale zawarty jest opis kilku metod. Opisy są krótkie i bardzo konkretne. Każdy z nich mieści się na pojedynczej stronie, co nadaje książce formę kartoteki. Pojedyncze kartki dają się łatwo wyjmować, więc można je traktować jako ściągawki do planowania i prowadzenia zajęć.
Autor w swoich opisach podaje między innymi przykłady, jak poszczególne metody najlepiej włączyć w tok lekcji, aby zaktywizować uczniów. Książka nie jest typowym przewodnikiem metodycznym, a raczej podręcznym miniaturowym kompendium wiedzy o metodach. Nadaje się do przejrzenia w pociągu czy do poczytania na długiej przerwie podczas nudy w pokoju nauczycielskim.
Przykładem, w jaki sposób zredagowana jest "Methoden-Kiste" może być opis metody "burzy mózgów":
Książeczkę w w formie drukowanej można w BPB otrzymać za zupełną darmochę, ale również za darmo można ją sobie ściągnąć na twardy dysk komputera jako plik pdf:
http://www.bpb.de/shop/lernen/thema-im-unterricht/36913/methoden-kiste
Ja już polubiłem "Methoden-Kiste" i jestem pewien, że spodoba się ona wszystkim krytycznym nauczycielom, którzy wciąż widzą potrzebę pracy nad swoim warsztatem.
Na stronie BPB jest więcej ciekawych materiałów, które będę się starał przybliżać w kolejnych postach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz