czwartek, 24 stycznia 2013

Jak zrobić mapę myśli?

Mapa myśli (inaczej mind map lub Gedankenkarte) to bardzo dobre narzędzie służące jako wspomaganie przy dłuższej wypowiedzi. Jeśli chcemy podczas naszego wystąpienia uwzględnić wiele zakresów tematycznych i niczego nie pominąć - korzystajmy z map myśli. No i uczmy tego naszych uczniów.
Mapy myśli istniały jeszcze w epoce przedcyfrowej. Wykonywało się je rysując na kartce charakterystyczne drzewko z głównym tematem pośrodku, od którego odchodziły pomniejsze gałązki oznaczające kolejne obszary czy wątki naszej wypowiedzi. Wyglądało to mniej więcej tak:





To dobie narzędzi WEB 2.0 map myśl nie musimy wykonywać na papierze. W sieci pojawiło się wiele kreatorów map myśli. Są też specjalne programy do tworzenia map myśli do zainstalowania na naszym komputerze. Wystarczy w wyszukiwarce wpisać (mind map, mindmapping lub Gedankenkarte). Wśród tych programów są lepsze i gorsze, darmowe i płatne. Do wyboru.

Ja jednak chciałby wam dziś pokazać, jak zrobić mapę myśli przy pomocy narzędzia, z którego i tak od dawna korzystacie na co dzień. Chodzi o program do tworzenia prezentacji: Power Point (z pakietu MS Office) lub Impress (z pakietu Open Office).

Dlaczego warto robić mapy przy pomocy takich aplikacji? Po pierwsze dlatego, że zawsze lepiej do wykonania jakiegoś zadania używać narzędzia uniwersalnego. Uniwersalność oznacza wszechstronność. A o to nam przecież chodzi. Narzędzia do mindmappingu nic innego nie potrafią, a korzystając z programu do robienia prezentacji po prostu wykorzystujemy dodatkowe funkcje znanego nam już narzędzia. Jest to bez wątpienia rozwiązanie podnoszące o wiele bardziej poziom kreatywności uczniów.

Aby wykonać mapę myśli wystarczy znać tylko dwie funkcje: kształty i łączniki. W praktyce wygląda to tak, że wstawiamy na slajdzie dowolny kształt. Następnie klikamy na niego dwukrotnie i wpisujemy tam takt, który ma nam pomóc przy prezentacji. Tło kształtu możemy zmieniać wedle upodobania. Dobrym pomysłem jest utrzymanie haseł zbliżonych do siebie tematycznie w jednym kolorze. To pomaga zachować porządek przy prezentowaniu kolejnych wątków. Zamiast tekstów możemy także wkleić do naszego projektu obrazki. To zdecydowanie podniesie atrakcyjność wizualną naszej mapy.

Kiedy mamy już kilka kształtów z podpisami korzystamy z funkcji ŁĄCZNIK, aby połączyć nasze kształty. Połączone w ten sposób kształty możemy później dowolnie zmniejszać i przesuwać po obszarze całego slajdu bez konieczności rozłączania naszej misternej pajęczyny.

Tę metodę tworzenia map myśli wykorzystałem podczas przygotowania przez uczniów dłuższej wypowiedzi, w której się przedstawiają i opowiadają o sobie w języku niemieckim. Stworzyliśmy wspólnie mapę myśli, która zawiera wszystkie istotne dla takiej prezentacji informacje.



 Z czasem rozbudowywaliśmy tę mapę o kolejne informacje. Na dzień dzisiejszy wygląda ona tak i ciągle rośnie:




Przy jej użyciu każdy, nawet niekoniecznie bardzo zdolny językowo uczeń, jest w stanie zbudować samodzielną wypowiedź składającą się z 20 - 30 zdań! Oto siła map myśli!

Tę technikę wykonywania map myśli wykorzystywaliśmy jeszcze wielokrotnie. Na przykład podczas lekcji wychowawczej uczniowie mieli za zadanie opowiedzieć o swoich zainteresowaniach z u zżyciem mapy myśli. Oto wybrane próbki ich pracy:









Dobór tematu był całkowicie dowolny. Jak widać, niektórzy uczniowie od razu postanowili wykorzystać technikę wykonywania map myśli do przygotowania wypowiedzi z innego przedmiotu np. z biologii. To poświadcza łatwość w praktycznym zastosowaniu tego rozwiązania.

Innym razem wykorzystaliśmy to narzędzie, kiedy uczniowie mieli przygotować opis swojego dnia. Do zaprezentowania swojej wypowiedzi też wsparli się na mapie myśli:


 

 




I tym razem mapa myśli świetnie się sprawdziła jako narzędzie do prowadzenia swobodnej wypowiedzie ustnej.

Szczerze zachęcam wszystkich germanistów - wykorzystujcie mapę myśli jako narzędzie do nauki języka.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz