sobota, 6 października 2012

Fajne narzędzia sieciowe (VI): Ćwiczenia online wydawnictwa "Hueber"

Każdy, kto w swoich internetowych podróżach wychodzi czasami poza Facebooka, przekonuje się, że o dziwo w sieci można także znaleźć całą masę fajnych i darmowych materiałów edukacyjnych. Mój dzisiejszy post po raz kolejny potwierdza tę tezę.



Wydawnictwo "Hueber" było chyba jednym z pierwszych, które wprowadziło wsparcie dla nauczycieli i uczniów w postaci materiałów online dedykowanych do wydawanych przez siebie podręczników. Ja chciałbym dzisiaj polecić stronę z testami, która znajduje sie pod adresem:

http://www.hueber.de/seite/lehrwerkservice_daf?tab=4

Można tam znaleźć bogaty zbiór ćwiczeń testujących dla kilkunastu podręczników na wszystkich poziomach nauczania. Najstarsze z nich, z których korzystałem na swoich lekcjach ponad 10 lat temu, to klasyczne testy wygenerowane przez program "Hot potatoes". Nowsze to już ćwiczenia oparte na animacjach flashowych.


Testy te nie mają możliwości zapisywania wyników, więc nie nadają się jako narzędzie sprawdzające wiedzę online w rozumieniu platformy edukacyjnej. Ale bardzo dobrze można je wykorzystać na lekcji. Zwłaszcza coraz częściej pojawiające się w szkołach tablice interaktywne wydają się być idealnym narzędziem do pracy z tymi testami.



Jak pracować z tablicą interaktywną

Najpierw z kilkuset zestawów musimy dobrze wybrać testy odpowiadające poziomowi naszych uczniów i tematyce, którą aktualnie ćwiczymy na lekcjach. Następnie wyświetlamy wybrane ćwiczenia na tablicy interaktywnej, a uczniowie po kolei wykonują testy. Ćwiczenia są krótkie, więc musimy być przygotowani na szybką rotację. Jest to oczywiście duża zaleta takiej formy pracy, ponieważ zmusi do aktywności większą liczbę uczniów.Oceniamy prace uczniów przy tablicy, a także aktywność pozostałej części klasy, która sprawdza i ewentualnie koryguje odpowiedzi kolegi.

Jak pracować z komputerami

Jeśli mamy do dyspozycji pracownię komputerową, możemy pokusić się o zorganizowanie maratonu testów. Tak jak poprzednio wybieramy odpowiedni zestaw ćwiczeń i podajemy go uczniom. Robimy sobie tabelkę z nazwiskami naszych uczniów, przy których będziemy zapisywali wyniki procentowe uzyskane za poszczególne zadania. No i ruszamy! Uczniowie najpierw wykonują ćwiczenia dla sprawdzenia, a kiedy są już gotowi, przechodzą do zaliczania. Naszą niewdzięczną rolą jest tylko chodzenie od jednego stanowiska do drugiego i zapisywanie wyników zgodnie z kolejnością zgłoszeń od uczniów. Na koniec musimy jeszcze policzyć, ile procent uzyskał każdy uczestnik maratonu, żeby móc wystawić z tego ocenę. Trochę się zapewne spocimy podczas tej bieganiny, ale intensywność pracy uczniów na pewno wynagrodzi nam wszelkie trudy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz