piątek, 5 października 2012

Kamerka + pomysł = projekt


Żeby podczas zwykłych zajęć lekcyjnych pracować metodą projektu, nie trzeba wiele. Czasami wystarczy pomysł i minimum sprzętu. Przy zaangażowaniu uczestników i odrobinie szczęścia, efekty takiego planowanego na szybko projektu często przekraczają oczekiwania realizatorów. I dają dużo frajdy!

Tak właśnie było z projektem, który realizowałem z uczniami pierwszej klasy gimnazjum już na początku roku szkolnego. Pierwotny cel był taki, żeby uczniowie przygotowali króciutkie prezentacje słowne na swój temat. Warunkiem było, że nie mogli nauczyć się danego tekstu na pamięć, ale musieli improwizować.

Kolejnym pomysłem było, aby prezentacje te nagrać na kamerze ze szkolnego laptopa. Dzięki temu uczniowie mogli nie tylko zaprezentować się publicznie, ale także sprawdzić własną reakcję na stres. Sesja nagraniowa poszła bardzo sprawnie, a przestawianie kamerki  w różne miejsca pomogło nam także pokazać własną szkołę z różnych perspektyw.

Efektem naszych działań był film, który umieściliśmy na szkolnym kanale YouTube:



Kilka miesięcy później Kasia ze swoimi uczniami zrobiła podobny projekt. Oni także wyprodukowali film. Porównanie tych dwóch filmów bardzo pomogło nam w procesie integracji naszych uczniów podczas pracy nad znacznie większym projektem międzyszkolnym "Adjektive gegen Substantive".

Oto film uczniów z Wołowa:



Zachęcam wszystkich nauczycieli chcących wnieść nieco świeżego powietrza do swoich zajęć lekcyjnych, aby robili podobne projekty, które są bardzo mało pracochłonne, a których efekty bardzo przyjemnie się ogląda.

Co jest potrzebne:
  • zwykły laptop z kamerą
  • jako opcja: mikrofon ze wzmacniaczem, żeby poprawić jakość dźwięku na nagraniu
  • program Windows Movie Maker (domyślnie zainstalowany w każdym komputerze) do montażu nagranych ujęć

Cele zrealizowane podczas pracy nad projektem:
  • uczniowie umieją przygotować krótkie prezentacje słowne na swój temat,
  • uczniowie potrafią przedstawić własne prezentacje opanowując stres związany z nagraniem,
  • uczniowie potrafią wykorzystać  możliwości dostępnego w szkole sprzętu do realizacji celów edukacyjnych,
  • dzięki sukcesowi własnych działań uczniowie znajdują większą motywację do pracy przy kolejnych projektach.

To chyba całkiem sporo jak na taki mały projekcik, nieprawdaż?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz