niedziela, 28 października 2012

W stronę CLIL

CLIL, czyli zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe (z ang. Content and Language Integrated Learning) to pojęcie funkcjonujące w środowisku nauczycieli języków obcych od wielu lat. Jednak ostatnio także dyrektorzy szkół zaczęli dostrzegać we wprowadzaniu nauczania dwujęzycznego szanse dla swoich szkół. Szansę na rozwój, albo tylko na przetrwanie w trudnych czasach demograficznego dołka.

Nauczanie bilingwalne ma dwa oblicza. Oblicze pierwsze jest sformalizowane i dość trudne do przeprowadzenia w szkole, która nigdy dotąd nie miała takich zapędów. Potrzeba do tego wykwalifikowanej kadry, zaplecza technicznego, zaangażowania całego zespołu nauczycieli i wsparcia zarówno organu prowadzącego jak i rodziców. Jest to oczywiście ambitne wyzwanie, ale początki z przygodą CLIL mogą w każdej szkole wyglądać inaczej. Prościej.

Zamiast zastanawiać się, jak zorganizować nauczanie przedmiotów w obcym języku, możemy pomyśleć, jak wprowadzić treści z podstawy przedmiotów na lekcjach języka obcego. Nie będzie to wprawdzie oznaczało realizowania podstawy programowej z tego przedmiotu, ale będzie przyczynkiem do immersji językowej (czyli zanurzenia w języku) i na pewno pozytywnie wpłynie na proces opanowywania języka obcego. Nie mówiąc już o zadowoleniu nauczyciela przedmiotu, z którego treści zaczerpnęliśmy.

Dobrym pomysłem jest rozpoczęcie przygody z CLILem od projektu. Ważne jest, żeby to uczniowie zaproponowali treści, lub przedmiot, którym będziemy się zajmować. O wiele łatwiej będzie nam wtedy przeprowadzić całe przedsięwzięcie do końca. Przy naszym pierwszym projekcie z użyciem metody CLIL powinniśmy dobrze ustalić cele całego modułu. Nie mogą być zbyt ambitne i nie powinno być ich za dużo. Ważne, żeby było konkretne i mierzalne. Po ustaleniu z uczniami celu projektu, rozpisaniu harmonogramu i przydzieleniu zadań możemy zabrać się do pracy. Koniecznie dokumentujmy nasze działania. Aparat cyfrowy i kamera powinny towarzyszyć wszystkim fazom naszego projektu.

Dzisiaj pozwolę sobie zaprezentować filmy dokumentujące pracę nad projektem "Klassenfahrt nach Berlin"

Celem uczniów było przygotować możliwie najdokładniejszy plan wycieczki klasowej do Berlina z harmonogramem i kosztorysem. Mieli przy tym korzystać z informacji na niemieckojęzycznych stronach internetowych. Film dokładnie pokazuje poszczególne fazy projektu.




Projekt edukacyjny "Klassenfahrt nach Berlin"

Grupa językowa: gimnazjum, klasa 3
Poziom językowy: III.1
Ilość poświęconych godzin lekcyjnych: 3




Jak wyglądały poszczególne fazy realizacji projektu "Klassenfahrt nach Berlin"

Fazy te są opisane na filmie odpowiednimi nagłówkami.

1. Uczniowie ustalają z nauczycielem, co właściwie jest do zrobienia. Ustalane są szczegóły merytoryczne i techniczne projektu. Uczestnicy projektu decydują, jakie wspólne elementy muszą zawierać wszystkie projekty wycieczek. Uczniowie są dzieleni na grupy projektowe.

2. Uczniowie szukają w Internecie informacji potrzebnych do wykonania projektu. Informacje zapisują w założonych wcześniej WIKI na platformie Moodle.

3. Uczniowie wykonują w domu prezentacje omawiające ich autorski program wycieczki do Berlina. Wykorzystują do tego zebrane wcześniej informacje. Gotowe prezentacje przesyłają na platformę Moodle. Założenie wykonania prezentacji jest takie, że nie mogą one zawierać ciągłego tekstu, który byłby czytany z tablicy. Uczniowie muszą sami na żywo produkować tekst podczas prezentacji swojego projektu.

4. Uczniowie pokazują na forum klasy swoje prezentacje. Nauczyciel i obserwujący uczniowie podkreślają dobre i słabe strony wykonanych prac. Obserwujący uczniowie mają za zadanie notować najważniejsze ich zdaniem informacje i zadawać pytania do prezentacji. To wymusza ich aktywność podczas prezentacji prac kolegów.

5. Uczniowie opowiadają o swoich odczuciach na temat przeprowadzonego projektu.

Przykładowe prezentacje uczniów






Klassenfahrt nach Berlin - cz. I





Klassenfahrt nach Berlin - cz. II



Filmy z drugiego projektu "Leben auf den Kontinenten" znajdziecie w innym poście na ten temat:

http://kolebuk.blogspot.com/2012/11/clil-z-elementami-geografii.html


Linki na temat nauczania dwujęzycznego:


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz