czwartek, 6 września 2012

Fajne narzędzia sieciowe (I): Eteherpad Lite

W dzisiejszym odcinku pokażę wam narzędzie sieciowe, dzięki któremu możecie nauczyć uczniów współpracy przy edycji jednego tekstu. Narzędzie jest darmowe i bardzo łatwe w obsłudze.

Chyba każdy użytkownik sieci słyszał coś o dokumentach Gooogle'a (googledocs). Jest to usługa udostępniania plików poprzez system kont Google. Najprościej mówiąc wygląda to tak, że osoba mająca konto na Google (np. konto pocztowe gmail) może założyć na swoim profilu folder, w którym będzie przechowywać dokumenty (np. pliki tekstowe, arkusze kalkulacyjne, prezentacje itp.). Swoje dokumenty można także udostępniać innym osobom posiadającym googlowe konto. Wystarczy przypisać osobę do folderu i od tej pory może ona czytać, a nawet edytować udostępniony dokument. Ważną cechą tej usługi jest, że przypisane osoby mogą nad jednym dokumentem pracować równocześnie. Dokładną zasadę działania dokumentów Googla opiszę w innym poście.

Dzisiaj chcę pokazać wam o wiele łatwiejsze rozwiązanie, przy którym wcale nie musicie zakładać konta ani się logować! Są w sieci darmowe narzędzia, które umożliwiają wspólną edycję jednego dokumentu tekstowego przez wiele osób. Jednym z takich narzędzi jest Eteherpad Lite.

Oto instrukcja jak z niego korzystać.

1. Wchodzimy na stronę: http://typewith.me

2. Klikamy na przycisk "New Pad" czyli zakładamy nowy zeszyt. System nada naszemu zeszytowi nazwę składającą się z przypadkowych znaków. Jeśli jednak chcemy, aby nasz zeszyt miał jakąś konkretną nazwę (np. Kolebuk) musimy ją wpisać w okienku tekstowym, a następnie potwierdzić OK.

3. Ujrzymy zeszyt z powitaniem systemowym, które możemy skasować. (np za pomocą klawisza Backspace). Nasz zeszyt będzie miał adres: http://typewith.me/p/Kolebuk

4. Do naszego zeszytu będą mieli dostęp wszyscy znający jego adres internetowy (czyli w naszym przypadku (http://typewith.me/p/Kolebuk)

5. Każdy, kto wpisze lub wklei w swojej przeglądarce ten adres, będzie mógł od razu czytać i edytować wpisy. Aby się nie pomylić, kursory użytkowników oznaczone są przez system różnymi kolorami.

6. Utworzone w tym edytorze dokumenty można eksportować między innymi jako zwykły plik tekstowy txt (taki jak w notatniku) lub jako plik html.

Jak wykorzystać to narzędzie na lekcji? 

Narzędzie Eteherpad można użyć zarówno w konfiguracji "komputer na ucznia" jak i "komputer na grupę uczniów". Najprostszym ćwiczeniem przy zastosowaniu konfiguracji "komputer na grupę uczniów" jest tworzenie wspólnego tekstu w jednym zeszycie przez klasę lub grupę roboczą. Ćwiczenie to nadaje się do pracy na lekcji.

Opis ćwiczenia: Na lekcji języka niemieckiego możemy podzielić klasę na grupy robocze i każda grupa ma za zadanie zebranie w słowniku (drukowanym lub online) słownictwa z zadanego zakresu. Na przykład grupa pierwsza musi zebrać 10 najważniejszych nazw potraw jedzonych na śniadanie, druga grupa zbiera 10 nazw potraw obiadowych, trzecia 10 nazw potraw deserowych, a czwarta grupa 10 nazw napojów. Każda grupa musi mieć dostęp do komputera. Jedna osoba z grupy pełni rolę sekretarza i nanosi do założonego wcześniej zeszytu online słownictwo wraz z tłumaczeniem. Po 10 minutach w zeszycie pojawi się 40 słówek, które mogą stanowić materiał do konwersacji (np. opowiadania, co kto lubi jeść, a czego nie lubi).

Uczniowie mają dostęp do tego zeszytu online także w domu. Aby uniknąć niebezpieczeństwa, że ktoś może skasować treść zeszytu, koniecznie trzeba po lekcji eksportować zeszyt do pliku tekstowego, który będzie kopią bezpieczeństwa!

W tym ćwiczeniu uczniowie uczą się pracy w zespole, korzystania ze słownika, techniki negocjacji (które potrawy znajdą się w naszym zestawieniu TOP TEN) i gospodarowania miejscem w zeszycie online. Nabywają też ważną kompetencję wspólnej symultanicznej edycji jednego tekstu.

Technicznym problemem, który trzeba pokonać podczas współtworzenia dokumentu, jest dość duże ryzyko nieumyślnego kasowania wpisów kolegów podczas pracy. Uczniowie muszą szybko wypracować system podziału kartki, którą mają do dyspozycji. W przeciwnym razie powstanie chaos i przypadki przypadkowego skanowania wpisów będą się mnożyć, co może powodować frustrację i niechęć do tej formy pracy. Poziom trudności tego elementu wzrasta wraz z liczbą użytkowników zeszytu, dlatego na początku (przez kilka pierwszych minut) warto dać uczniom szansę przetestowania zeszytu. Ćwiczenie testowe może polegać na wpisaniu swojego imienia i nazwiska, albo nazwy ulubionego zespołu.

Zanim zaczniecie korzystać z bardziej zaawansowanych technicznie dokumentów Google'a, wypróbujcie to prościutkie narzędzie, aby bez wielkich nakładów pracy unaocznić uczniom, czym jest wspólna edycja dokumentu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz