piątek, 14 września 2012

Fajne narzędzia sieciowe (IV): Syntezator mowy "Ivona"

Zakup tablicy interaktywnej czy rzutnika przez szkołę wcale nie gwarantuje natychmiastowej zmiany form i metod prowadzenia lekcji. Bo o jakości lekcji nie przesądza sprzęt, lecz umiejętności i kreatywność nauczyciela. Oto kolejna prosta podpowiedź, jak przy pomocy darmowych narzędzi dostępnych w sieci można ciekawiej poprowadzić lekcję języka niemieckiego przy okazji aktywizując uczniów. Pozwólcie, że przedstawię wam Ivonę.

O Ivonie musieliście już kiedyś słyszeć. To jeden z najlepszych i najpopularniejszych syntezatorów mowy. I to polskiej produkcji!


Działanie syntezatora mowy jest samo w sobie dość proste. Wpisujemy tekst, a komputer generuje głoski, czyli "czyta" ten tekst. Sam syntezator jest płatny i to całkiem pokaźnymi kwotami. Ale na szczęście na stronie producenta jest demonstracyjna wersja online Ivony. Ograniczenie polega na limicie znaków, które można wprowadzić do 250. Ktoś powie, że to mało, ale mnie na przykład wystarczy, żeby wprowadzić tam jeden z moich ulubionych aforyzmów Franza Kafki. Spokojnie mieści się w polu tekstowym demonstracyjnej wersji syntezatora dostępnej online na stronie producenta.

Der wahre Weg geht über ein Seil, das nicht in der Höhe gespannt ist, sondern knapp über dem Boden. Es scheint mehr bestimmt stolpern zu machen, als begangen zu werden.

Kopiuję go sobie ze strony Projektu Gutenberg, o którym niedawno pisałem, wklejam w pole tekstowe na stronie Ivony i już słyszę te słowa czytane przez program. Efekt jest naprawdę zadowalający.

Wersja demonstracyjna świetnie nadaje się do pracy w grupach początkujących. Tutaj ograniczenie ilości tekstu nie jest dla nas problemem, ponieważ uczniowie na tym etapie nie redagują, ani nie czytają długich tekstów. Prostym ćwiczeniem z wykorzystaniem syntezatora mowy jest zredagowanie kilkuzdaniowego tekstu o sobie, a następnie przygotowanie poprawnej artykulacyjnie prezentacji przy pomocy Ivony. Uczniowie mają przy tym dużo radości, kiedy obcy im głos czyta napisane przez nich zdania i to jeszcze o nich samych. A tekst może być rzeczywiście prościutki:

Hallo! Ich heiße Maciek. Ich bin dreizehn Jahre alt. Ich komme aus Polen, aus Breslau. Ich mag Fußball und Computer. Ich treffe gern Freunde. Meine Mutter arbeitet in einer Firma. Sie ist schön und intelligent.

Demonstracyjny moduł świetnie nadaje się do pracy z innymi krótkimi formami tekstu. Na przykład przysłowia czy Zungenbrecher (łamacze języka) dobrze się sprawdzają, kiedy czyta je syntezator mowy.  Uczniowie mają frajdę, poznają nowe słownictwo i konstrukcje, no i uczą się przy tym wymowy.

Takie ćwiczenie daje dobry efekt motywacyjny. Uczniowie chętnie bawią się syntezatorem mowy. Musimy tylko ukierunkować ich działania na wykonywanie zadań nieco bardziej kreatywnych niż wpisywanie do syntezatora przypadkowych słów dla zabawy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz