środa, 12 września 2012

Zasoby sieciowe (I): Projekt Gutenberg

Internet to jeden wielki śmietnik. Tak, ja też potwierdzam te słowa! Lecz gdyby kiedyś ktoś bardzo ważny (np. Pan Bóg) miał zamiar raz na zawsze zlikwidować sieć globalną, to jednym z argumentów, aby tego nie robić, byłoby istnienie właśnie takich stron jak strona Projekt Gutenberg.

Co to jest Projekt Gutenberg?

Jest to oddolna obywatelska inicjatywa, której celem jest digitalizacja (czyli zamiana na formę cyfrową) niemieckojęzycznych książek, w przypadku których wygasły już prawa autorskie (materialne) ich twórców. Mowa tu o autorach, od których śmierci minęło 70 lat.

Zatem twórcy i współpracownicy Projektu Gutenberg nie robią nic innego jak tylko przepisują lub skanują wydane w klasyczny sposób książki i publikują je w sieci, gdzie wszyscy mogą je czytać.

http://gutenberg.spiegel.de

Na stronę tego projektu trafiłem na samym początku mojej przygody z Internetem czyli gdzieś pod koniec lat 90. Prostota tego pomysłu i zaangażowanie jego twórców ujęły mnie od razu. Od razu też zacząłem zapisywać sobie na twardym dysku komputera co ciekawsze pozycje. To były jeszcze czasy łączenia się przez modem, gdzie każda minuta pobytu w sieci kosztowała, dlatego zrzucanie zasobów na dysk komputera i czytanie ich potem offline było wówczas dość powszechnie praktykowane.

Do dziś gdzieś na płytach mam wypalone te pliki z książkami, które wtedy ściągałem. Trzymam je ze względów sentymentalnych, a do strony Projektu Gutenberg często i chętnie wracam.

Zasoby tam umieszczone świetnie nadają się jako wsparcie w postaci autentycznych tekstów w procesie nauczania języka niemieckiego na poziomie średnio-zaawansowanym i zaawansowanym. Pojedyncze krótsze formy literackie (np. wiersze) mogą być śmiało wykorzystane także na poziomie podstawowym.

Na przykład taka historyjka obrazkowa autorstwa XIX-wiecznego pisarza Wilhelma Buscha świetnie nadaje się do czytania w także w grupach początkujących. Rymowana forma dwuwierszy oraz wspomagające działanie ilustracji ułatwią zrozumienie sensu historii, nawet przy słabej znajomości słownictwa. Aby pokazać ilustracje możemy wykorzystać rzutnik lub tablicę interaktywną. Obrazki dadzą się też łatwo wydrukować.

Wilhelm Busch

Der Bauer und sein Schwein




Ein Bauer treibt in guter Ruh
Sein fettes Schwein der Heimat zu.

Bei einem Wirte kehrt er ein
Und kauft sich einen Branntewein.


Da zieht das Schwein, der Bauer fällt,
Weil er sich auf das Seil gestellt.



Des Wirtes Nachbar und sein Sohn,
Die warten auf die Knödel schon.

Całą historyjkę znajdziecie pod tym linkiem:


Ważnym elementem, godnym podkreślania, będzie fakt, że uczniowie pracują tutaj z autentycznymi tekstami literackimi, a nie z ich uproszczonymi (tzw. zdydaktyzowanymi) wersjami, które goszczą na kartach wielu podręczników do nauki języka. Świadomość, ze czytamy "prawdziwe" powieści, opowiadania czy wiersze na pewno zwiększy u uczniów poczucie własnej wartości i doda im motywacji do nauki. Wreszcie będą wiedzieli, po co się uczą. Choćby po to, żeby czytać autentyczne teksty w obcym języku!

Na stronie opisywanego projektu każdy autor ma swoją notkę biograficzną, a poprzez mnogość opublikowanych przez twórców projektu tekstów bardzo dobrze sprawdza się on także jako baza danych, po której możemy pozwolić buszować naszym uczniom.

Projekt Gutenberg wciąż rośnie. Obecnie liczba autorów wynosi ponad 1200, a liczba pozycji książkowych przekracza 6000. Naprawdę jest co czytać.

Ci z was, którzy mają w sobie coś z bibliofila, na pewno szybko zaprzyjaźnią się z tym adresem. A dla mnie istnienie takiej strony to wciąż dowód i pewnego rodzaju pocieszenie, że w czasach galopującego kapitalizmu są jeszcze ludzie, którym chce się publikować w sieci książki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz